یورو و شاخص های مثبت و منفی

یورو و شاخص های مثبت و منفی

سید محمود حسینی

پنجشنبه، آخرین روز کاری ماه آوریل، یکی از پرخبرترین روزها بود و بیش از ۱۰۰ خبر در حوزه ارزهای مختلف منتشر شد که بیشترین آنها با ۴۲ خبر مختلف مربوط به حوزه یورو و کشورهای عضو این اتحادیه داشت. اخباری که در این راستا منتشر شدند عمدتا در حوزه تولید ناخالص داخلی GDP و شاخص بهای مصرف کننده CPI  بود.

۴ کشوری که تولید ناخالص داخلی آنها منتشر شد، به ترتیب اهمیت، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می باشد. در این بین آلمان شرایط کلی بهتری نسبت به سایر کشورها داشت. GDP سالانه آلمان نسبت به سه ماه مشابه سال قبل رشدی ۴% داشت و سه ماهه اول امسال(میلادی) نیز هرچند دو دهم درصد بود اما نسبت به پیش بینی ها که ۱/۱-% تخمین زده شده بود، بسیار بهتر بود.

فرانسه نیز تقریبا شرایط مشابهی داشت، هرچند در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ رشد ۳/۵% را نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل تجربه کرده بود، اما برای سه ماهه نخست رشدی نداشت و عدد صفر برای آن ثبت شد بود. با اینکه این عدد صفر بهتر از مقدار پیش بینی ها(۷/۰-%) بود ولی نسبت به سه ماهه قبل خود با افت هشت دهم درصدی مواجه شده بود.

شاخص تولید ناخالص ایتالیا نیز در سه ماهه نخست امسال با رشد ۸/۵% نسبت به دوره مشابه سال قبل داشت اما نسبت به سه ماهه قبلی خود، افت یک درصدی داشت. به نظر می رسید که شرایط کشور به گونه ای بوده است که اقتصادانان افت بیشتری برای آن را تخمین می زدند. عدد تخمینی GDP ایتالیا ۸/۰- درصد بود که عدد بدست آمده ۴ برابر بهتر بود.

اسپانیا آخرین کشوری بود که از این اتحادیه شاخص مربوط به GDP آن منتشر شد. با اینکه این کشور به دلیل شرایط اقتصادی که دارد کمترین تاثیر را روی ارزش یورو در مقابل سایر ارزها بویژه دلار و پوند دارد، شرایط بهتری را ثبت کرده بود. شاخص تولید ناخالص داخلی این کشور رشد ۴/۶% را نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین میزان ۰۳/۰%  رشد برای سه ماهه نخست ثبت شده بود که هر دو مورد فراتر از انتظار اقتصاددانان بوده است.

علاوه بر خبرهای GDP خبرهای در مورد شاخص قیمت مصرف کننده دو کشور فرانسه و ایتالیا نیز منتشر شد که هر دو در این شاخص دچار تنزل شده بوند. این کاهش ها هم نسبت به مدت مشابه سال قبل و ماه گذشته و هم پیش بینی ها بود.

میزان پولی ( بر حسب یورو) صادرات و واردات کشور آلمان نیز شرایط میانه ای داشت. با اینکه در بخش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵ درصدی داشته و همچنین دوره قبل از خود رشد ۴ درصدی را تجربه کرده بود که در راستای تقویت اقتصاد آلمان و یورو می باشد اما همین افزایش حدود ۳۰ درصدی ارزش واردات سالانه و ۷/۵% ماهانه باعث تعدیل اثر آن رشد شده بود.

در کل امروز به دلیل عدم هم راستا بودن شاخص های مهم اقتصادی قاره سبز، ارزش یورو در مقابل دلار امریکا و پوند انگلیس که در حال نزول بود، نتوانست تغییر وضعیت دهد. گرچه برای چندین ساعت از آن ریزش آرام خوب ایستاد اما به نظر می رسد که این روند برای روزهای آینده ادامه داشته باشد هرچند از میزان آن کم شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها