خزان یا تابستان بیت کوین؟

روزنامه اقتصادی تعادل

خزان یا تابستان بیت کوین؟

چاپ شده در روزنامه اقتصادی تعادل

سیدمحمود حسینی

مانند بسیاری از برندهای مختلف که اسم یک محصول خاص را نمایندگی می کردند، مثل برند نیوا که تا مدتها به جای کرم مرطوب کننده بکار برده می شد، بیت کوین نیز کل بازار رمزارزها را نمایندگی می کرد. البته همچنان این شرایط وجود دارد و هستند افراد بسیاری که منظور آنها از بیت کوین می تواند کل بازار کریپتوکارنسی ها باشد. البته این موضوع بیراه هم نیست چون تا چند ماه پیش همبستگی قدرتمندی بین قیمت و نمودار بیت کوین و سایر رمزارزها وجود داشت حتی آن هایی که شناخته شده بودند و شخصیت خاص خود را داشتند بشدت دنباله رو صعود و نزول بیت کوین بودند. گرچه این وابستگی از بین نرفته است ولی با شناخته شدن بقیه رمزارزها این وابستگی قیمتی به بیت کوین به قوت سابق نیست ولی همچنان پایدار است و به نظر می رسد که ماه های آینده پابرجا باشد.

آنچه این وابستگی کل بازار رمز ارزها به یک رمز ارز مادر بنام بیت کوین را ضعیف خواهد کرد چیزی نیست جز شناخته شدن سایر رمزارزها و توجه معامله گران به آنها. اما آنچه که می تواند این رشته مادر و فرزندی را قطع کند ریزش بیت کوین است که روز به روز محتمل تر می شود. در این شرایط تلاش برای فروش بیت کوین یا معاوضه آن با سایر رمزارزها است که امکان آن توسط کارگزاران این بازار مهیا شده است بیش از پیش این پیوند را تضعیف خواهد کرد. هرچند این گسستگی به ضرر بیت کوین خواهد بود اما موضوع مبارکی برای کل بازارهای رمزارزها خواهد بود. در این شرایط سوال اصلی این است که بیت کوین بعد از بهاری که شاهد بودیم و آن رشد ۹ برابری از مارچ ۲۰۲۰ ( فروردین ۱۳۹۹)، آیا تابستانی هم خواهد داشت؟ و کسانی که اخیرا خرید کرده اند از میوه آن خواهد چشید یا دچار خزان شده و ریزش آن شروع خواهد شد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به نمودار آن داشته باشیم. طبق آنچه قابل مشاهده است از ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ که از حدود ۱۹۸۰۰ دلار  پس از یکسال نزول به قیمت ۳۱۵۶ در دسامبر ۲۰۱۸ رسید، در ۱۵ماه بعدی با روندی بسیار کند رو به بالا حرکت کرد. در واقع از دسامبر ۲۰۱۸ تا مارچ ۲۰۲۰، هشت ماه  اندکی صعودی و ۷ ماه نیز نزولی بود. آنچه مارچ ۲۰۲۰ را از بقیه ماه ها جدا می کند و می توان آن را زمان شروع رشد مجدد بیت کوین و به طبع آن سایر رمزارزها دانست حجم بسیار بالایی است که در طول تاریخ این رمزارز بی سابقه بوده است. به طوری که پس از حدود یکسال و افزایش ۹ برابری قیمت بیت کوین، آن میزان حجم تکرار نشده است.  نکته قابل توجه دیگر این که  حجم سه ماهه آخر علیرغم بالا رفتن قیمت، حجم معاملات با افت مواجه بوده است.

با نگاهی به نمودار روزانه بیت کوین به راحتی الگوهای کلاسیک گوه (wedge pattern) و الگوی ولفی قابل مشاهده است. سقف های نزدیک به هم و همپوشانی امواج و کاهش حجم این آلارم را صادر می کند: در صورتیکه حمایت های لازم از این رمز ارز رخ ندهد و نتواند خود را از این الگو به سمت بالا بیرون بکشد، برای ماه های آینده شاهد نزول آن تا حدود ۴۰ هزاردلار (۳۸ درصد رشد خود از مارچ ۲۰۲۰) خواهیم بود. البته این میزان ریزش برای کسانی که در قیمت های پایین تر خرید کرده بودند ناراحت کننده است ولی متضرر نخواهند شد ولی کسانی که در قیمت های بالاتر خرید کرده اند بدلیل ترس و اضطراب با فروش آن حرکت نزولی را تشدید خواهند کرد.

البته نباید سناریو سوم را فراموش کرد که قیمت این رمزارز پرآوازه دچار سکون شود و در یک محدوده کوچک و مشخص  نوسان کند. باید منتظر ماند تا در روزهای آینده مشخص شود که بازی سازان این بازار چه درسر دارند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها