مدیریت روانی در بازارهای مالی و بورس

در این صفحه می توانید تمام ویدیوهای ارایه شده در خصوص مدیریت روانی در بازارهای مالی و بورس را به ترتیب مشاهده بفرمایید.

مدیریت روان سر سلسله یک سری اتفاقات خوب برای یک معامله گر است. تریدری که بتواند روان خود را مدیریت کند به آرامش در ترید خواهد رسید. آرامش در معامله گری به معنی اجرای صحیح و بدون ترس برنامه هاست. ایرادات معامله گر خیلی سریع نمایان شده و حل خواهد شد.

این مسیر همان ماهیت مسیر تکامل یک معامله گر است. معامله گری که می خواهد به تکامل برسد در واقع با طی مراحل و اقدامات لازم می خواهد به توان مدیریت روح و روان خود برسد تا از آن طریق معامله گری موفق و سودآور باشد.

هدف نهایی و معقول معامله گری کسب سود ضمن حداکثر آرامش ممکن است. هر چند استرس و نگرانی بخشی غیرقابل تفکیک از زندگی انسان هاست اما موضوع در بسیاری از تریدرها تا جایی بالا می رود که به شدت کار ترید را دچار اختلال می کند و شرایط را برای معامله گر به وضعیتی بغرنج تبدیل می کند.

بنابراین، با کسب توان مدیریت روان است که معامله گر به موفقیت مستمر و همچنین پیروزی در معامله گری دست خواهد یافت.

مدیریت روانی در بورس و بازارهای مالی

مدیریت روانی اساسی ترین دانشی است که هر معامله گر باید بیاموزد. چون فقط با مدیریت روان و احساسات خود است که می تواند دیگر آموخته های خود را به کار گیرد.

در این ویدیوی اول به عنوان مقدمه سری ویدیوی مدیریت روانی در بورس و بازارهای مالی، به مفاهیم اولیه و اهمیت موضوع پرداخته شده است.



پرسش و پاسخ در خصوص دوره

ویدیوی دوم به پاسخ برخی سوالاتی که کلیدی و مهم هست می پردازد.




مقدمه ای بر مکتب مالی رفتاری

در موارد بسیاری یک فاجعه رخ می دهد تا ما به وجود برخی چیزهای پی می بریم و یا اینکه یک فصل جدیدی شروع می شود. مکتب مالی رفتاری از مواردی است که بعد از بحران مالی و حباب دات کام در اواخر قرن بیستم رخ داد متولد شد.

در ویدیوی سوم از این سری ویدیوهای مدیریت روان در بازارهای مالی و بورس به معرفی این مکتب مالی پرداخته می شود که این روزها به یک شاخه مستقل تبدیل شده و اندیشمندان و صاحب نظران بسیاری به بحث در این مورد پرداخته اند و همچنان در حال انجام پژوهش های لازم هستند تا با روشن شدن زوایای پنهان رفتار معامله گر مسیر تکامل را برای او هموار کنند.




سوگیری اعتماد مفرط

افراد در اکثر مواقع تحت تاثیر سوگیرها و پیش داوری هایی که دارند تصمیم گیری می کنند. در این ویدیو راجع به موضوع سوگیری و یکی از شایع ترین آنها یعنی سوگیری اعتماد مفرط بحث شده است. اعتماد به نفس کاذب باعث می شود که فرد بعد از مدتی قدرت مدیریتی خود را بر روان و ذهن خود از دست بدهد.

اعتماد بنفس مفرط منجر می شود که فرد در شرایطی مجبور به تجربه مسائلی است که از توان اون خارج است، دچار تلاطم روحی شود که این موضوع باعث عقب گرد در مسیر تکامل او به عنوان یک معامله گر می شود.




تحلیلگر یا معامله گر، ابهام گریزی ۱

تفاوت بسیاری بین تحلیل گر بازارهای مالی و معامله گران وجود دارد. در این ویدیو به چند تفاوت اشاره شده است. در سری ویدیوهای از تحلیل تا ترید به مسائلی اشاره شده است که چرا نمی توان تحلیل را به ترید تبدیل کرد. موارد اشاره شده در آن به شما در درک تفاوت تحلیلگر و معامله گر کمک می کند.

ویدیوهای از تحلیل تا ترید را از اینجا ببینید.

و یکی دیگر از سوگیرهای محتمل معامله گران با عنوان ابهام گریزی (بخش اول) معرفی خواهد شد.

ابهام گریزی یک ویژگی نهادینه شده در انسان است که در معامله گری اخلال هایی ایجاد می کند. هر آنچه که در نحوه فکر کردن معامله گر اخلال ایجاد کند مدیریت روان او را سخت می کند.




ابهام گریزی ۲

در ششمین ویدیو از ویدیوهای مدیریت روان در بازارهای مالی و بورس به ادامه بحث در خصوص سوگیری ابهام گریزی پرداخته شده است.

با آگاه شدن در مورد این موارد شما می توانید که خود را از این سوگیری ها و موانع موفقیت در ترید خود را حفظ کنید.




سوگیری تکرار و تایید

از این موضوع که هر چقدر ما خبر یا مسئله ای را بیشتر بشنویم و یا جاهای بیشتر ببینیم و بخوانیم برای ما بهتر باورپذیر می شود و کمتر در مورد صحت آن شک یا تحقیق می کنیم، به سوگیری تکرار و تایید یاد می شود که در این ویدیو بیشتر با این سوگیری آشنا خواهید شد.

سوگیری تکرار و تایید باعث می شود که ما در یک حاشیه امن ذهنی بمانیم و نتوانیم مسیر تکامل معامله گری را به درستی طی نماییم. همچنین بهم ریختن شرایط باعث می شود که به راحتی مدیریت روان مان از دستمان خارج شود.




سوگیری توهم کنترل

در هشتمین ویدیوی مدیریت روان در بازارهای مالی و بورس به بحث توهم کنترل پرداخته شده است.

توهم کنترل یکی از سوگیری هایی است که بیشتر معامله گران مخصوص آنهایی که اندکی تجربه موفقیت پشت سر خود دارند ممکن است به آن دچار شوند. در این ویدیو راجع این موضوع بحث خواهد شد.



ریسک پذیری در مدیریت روانی

بدون پذیریش اصولی ریسک در بازاری که نظریه احتمالات و نظریه آشوب در آن قدرتمندانه حضور دارند، معامله کردن بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. در این ویدیو به بحث در خصوص ریسک پذیری و اثرات آن پرداخته شده است.

ریسک پذیری باعث آرامش می شود. آرامش محصول مدیریت روان است. بنابراین بی شک ریسک پذیری در بازارهای پرریسکی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال به معنی کسب موفقیت مستمر و سودآوری است. به عبارت دیگر، با پذیرش ریسک یک گام بلند در راستای کمک به مدیریت روان خود انجام می دهیم.




چگونه روان خود را مدیریت کنیم؟

هر آنچه در مورد رانشناسی بازارهای مالی و بورس آموخته ایم را باید بتوانیم به کار بگیریم. در این ویدیو مواردی جهت راهنمایی بکار گرفتن دانسته های خود ارایه شده است.

آموختنی که به عمل تبدیل نشود صرفا اطلاعات بی فایده ای است که در ذهن خود حمل می کنیم. بنابراین با یادگیری نحوه پیاده سازی دانسته های خود یک گام دیگر در مسیر تکامل در معامله گری به موفقیت مستمر نزدیک می شویم.




پیش بینی یا احتمال؟

برای معامله کردن در بازارهای مالی لازم است که نظری در خصوص سمت و سوی حرکت قیمت در بازار داشته باشیم. برخی این موضوع را پیش بینی حرکتی می گویند و برخی احتمال حرکت بازار. در این ویدیو راجع به این موضوع بحث شده است.

آشنا شدن با محیطی که در آن فعالیت می کنیم، به ما آرامش می دهد. اگر معامله گر که می خواهد در بازارهای مالی پر ریسک و متلاطمی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال فعالیت کند و به عنوان یک شغل از آن سود کسب کند، هر بیشتر با ماهیت واقعی این بازارها از جمله احتمال و پیش بینی آشنا بشوند در معامله آرامی خواهد داشت. آرامش محصول مدیریت ذهنی و روانی هر معامله گری است.




روانشناسی بازار و روانشناسی فردی

روانشناسی اهمیت بسیار زیادی در معامله گری دارد. در این ویدیو به تفکیک راجع به روانشناسی بازار و روانشناسی فردی صحبت می شود. شما به عنوان یک معامله گر که می خواهید در بحث معامله گری به موفقیت و سود مستمر برسید لازم است که حداقل این به صورت کلی با این مباحث آشنا باشید.

آشنایی با این مباحث در درک بیشتر سایر مفاهیم مدیریت روان به شما کمک خواهد کرد.

شما می توانید فایل مربوط به چک لیست روانی را از اینجا دانلود کنید.


یکی از مسائل بسیار مهم در بحث مدیریت روان برای یک تریدر، آگاهی از گذشته است. یک معامله گر که قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارد و می خواهد در آن موفق شود. باید از اقدامات گذشته خود که خیلی زود فراموش می شود یک گزارش کاری داشته باشد. در ادامه یک فایل پیشنهادی ارایه شده است.

گزارش کاری را از اینجا می توانید دانلود کنید.


سید محمودحسینی




بازگشت به صفحه چند رسانه ای

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها