ویدیوهای روانشناسی معامله گر

روانشناسی معامله گر یکی از سه دانش اساسی ترید است که هر تریدری باید با آن آشنا باشد. در واقع روانشناسی به معنی عام کلمه و روانشناسی معامله گر به معنی خاص، یک علم آکادمیک است که به بررسی و مطالعه رفتار معامله گران می پردازد. یک تریدر لازم نیست که یک روانشناس باشد اما لازم است که تا حدی با این مسائل آشنا باشد تا در دام مشکلات روانی تریدر نیفتد.

سری ویدیوهای روانشناسی معامله گر که شامل ۱۴ ویدیو است، در خصوص مسائل مهم و اساسی در حوزه روانشناسی معامله گر از جمله شکست و موفقیت در معامله گری، ترس در معامله گری، اعتماد به نفس یک معامله گر و همچنین ذهن یک معامله گر که می تواند آشفته یا آرام باشد بحث می شود.


ویدیوی شکست و کنترل در معامله گری

موضوعی که بسیاری از معامله گران از آن گریزان هستند موضوع شکست در معامله گری است. همچنین بسیاری از تریدرها به دنبال کسب کنترل هستند. معامله گران آماتور به دنبال کنترل بازار مالی هستند که در آن فعالند، بازار ارزهای دیجیتال، فارکس یا بورس فرقی نمی کند. اما معامله گرانی که می خواهند گام در راه تکامل معامله گری بگذارند به دنبال یادگیری و تمرین کنترل در معامله گری هستند.



ویدیوی ترس در معامله گری

ترس در معامله گری بزرگترین مشکل تریدرهای بازارهای مالی بویژه بازارهای اهرم دار مانند فارکس است. ترس های زیادی می تواند یک معامله گر را احاطه کند. ترس معضل روانشناختی معامله گران است که به راحتی هم نمی توان برای آنها راه حل پیدا کرد. زیرا ترس زمانی که خود را نشان می دهد، معامله گر توان مقابله با آن را ندارد بلکه می خواهد فرمان حس ترس را اجرا کند.

در این ویدیو از سری ویدیوهای روانشناسی معامله گر به بحث ترس پرداخته شده است.



ویدیوی ترس در معامله گری ۲

موضوع ترس باعث می شود که حتی از پذیرش شکست هم خودداری کنیم. این مسئله صدمات قابل توجهی به معامله گران بازارهای مالی وارد می کند. مهم نیست که تریدر فارکس است یا در ارزهای دیجیتال ترید می کند.

ویدیوی دوم ترس در معامله گری به این موضوع می پردازد.



ویدیوی اعتماد بنفس در معامله گری

اعتماد بنفس را می توان به مسیر لغزنده ای در معامله گری تشبیه کرد. اگر معامله گر دارای اعتماد بنفس واقعی باشد، موفقیت او در معامله گری بازارهای مالی در دسترس خواهد بود و او این مسیر موفقیت در معامله گری را خواهند توانست طی کند و به تکامل در معامله گری برسد.

اما اگر به هر سمت از این مسیر بلغزد و از آن خارج شود موفقیت در ترید برایش بسیار سخت خواهد شد. یک معامله گر که می خواهد در مسیر تکامل و موفقیت پیش برود اگر دچار اعتمادبنفس غیرواقعی چه اعتماد بنفس بالا در معامله گری یا کم در ترید کردن بشود، یعنی از مسیر موفقیت و راه تکامل در معامله گری خارج شده است.

در این شرایط امکان دستیابی به موفقیت در ترید برای او به شدت سخت خواهد شد. زیرا او یا دچار خودشیفتگی مزمن می شود یا اینکه ترس و احساسات منفی بر او چیره خواهند شد. نتیجه هر دوی آنها هر چه باشد موفقیت در معامله گری نیست.



ویدیوی ذهن یک معامله گر

ذهن معامله گر مهمترین دارایی او در کار ترید در کلیه بازارهای مالی است. هرچه بازار پیچیده تر باشد مانند بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، ذهن آماده تری برای ترید و موفقیت در معامله گری نیاز است.

در این ویدیو از سری ویدیوهای روانشناسی معامله گر به این موضوع پرداخته شده است.

ویدیوی ذهن آشفته و انضباط

انضباط در معامله گری یک اصل غیر قابل انکار است و معامله گر موفق حتما یک معامله گر منضبط هم می باشد. معامله گری که به انضباط اعتمادی ندارد بی شک دچار مسائل و معضلات زیادی در ترید خواهد شد و نباید فکر موفقیت در معامله گری را در ذهن داشته باشد.

انضباط باعث می شود معامله گر از خطرات که در ذات بازارهای ارزهای دیجیتال، فارکس و بورس وجود دارد در امان باشد. اما برای اینکه بتواند منضبط باشد باید بطور ذهنی و عملی آن را پذیرفته باشد.

در ویدیوی ذهن آشفته و انضباط که ویدیوی ششم از سری ویدیوهای روانشناسی معامله گر است به این موضوع پرداخته شده است.



ویدیوی استراتژی فردی یک معامله گر

موفقیت در معامله گری یک هدف نیست بلکه یک مسیر است که هر تریدری باید آن را طی کند. به عبارت دیگر هر زمان که یک تریدر می خواهد شروع به فعالیت در بازار مالی بکند و قدم در مسیر معامله گری می گذارد. اگر اقدامات او درست باشد این مسیر موفقیت در معامله گری است که او را به سود مستمر می رساند. وگرنه، داشته هایش را از او می گیرد.

معامله گر از مسیر موفقیت را طی نکند چیزهای بسیاری را از دست خواهد داد. او علاوه بر اینکه سرمایه خودش را از دست خواهد داد، اعتمادبنفس، زمان و فرصت های بسیاری را از دست خواهد داد. که گاها این خروج از مسیر موفقیت در معامله گری برای او بسیار گران تمام خواهد شد.

بنابر این، باید حتما یک نقشه راه برای گام نهادن در مسیر موفقیت داشته باشد و این نقشه راه با استراتژی فردی یک معامله گر ترسیم می شود. در واقع بدون این نقشه راه ماندن در مسیر موفقیت برای یک معامله گر بسیار سخت خواهد بود.



ویدیوی آسیب شناسی رفتار یک معامله گر

اگر به این مسئله باور داشته باشیم که بازار هیچ وقت نمی تواند به معامله گران آسیب بزند و مانعی برای آنها در مسیر موفقیت نیست، باید به این مسئله فکر کنیم که چه چیزی آفت معامله گری است و باعث می شود معامله گران از مسیر تکامل در معامله گری و موفقیت در ترید دور بیفتند.

بی شک شناختن این دسته رفتارها که در قالب ویدیوی آسیب شناسی رفتار یک معامله گر خواهید دید، برای گام نهادن در مسیر تکامل یک معامله گر لازم و ضروری است.

چرخه شکست معامله گری، چرخه ای است که معامله گران بارها و بارها آن را متاسفانه تجربه می کنند و اسیر آن می شوند. این چرخه باطل انرژی، زمان و پول معامله گران را می گیرد و چیزی جز خسران و ناراحتی به آنها نمی دهد.

معامله گران باشناخت و آسیب شناسی رفتار خود به عنوان یک معامله گر بازارمالی اعم از فارکس، ارزهای دیجیتال و بورس حداقل می توانند از تکرار آن جلوگیری کنند تا فرصت را برای طی مسیر موفقیت در معامله گری به دست بیاورند. این یک گام مهم است که یک معامله گر به درستی در راه تکامل در معامله گری قدم بگذارد و به سمت منفی تکامل نداشته باشد.



ویدیوی انتخاب سیستم معاملاتی

سیستم معاملاتی خوب برای یک تریدر بسیار مهم است. سیستم معاملاتی در واقع جعبه ابزار یک معامله گر است که برای حضور و فعالیت در بازارهای مالی به آن نیاز دارد. در ویدیوی انتخاب سیستم معاملاتی به این موضوع پرداخته شده است.

اگر بخواهیم مثالی روشن برای انتخاب سیستم معاملاتی برای یک تریدر داشته باشیم می توانیم به تعمیرکاری که می خواهد برای تعمیر دستگاهی خاص یا حضور در محلی خاص عازم شود اشاره کنیم. هر دستگاه یا نوع کار ابزارهایی که باید در جعبه ابزار باشد را تعیین می کند.

معامله گری که در بازار بورس کار می کند، با کسی که در فارکس و یا ارزهای دیجیتال ترید می کند، سیستم معاملاتی متفاوتی خواهد داشت. بنابراین، چیدن درست جعبه ابزار برای یک معامله گری که می خواهد در مسیر موفقیت در ترید دچار مشکل نشود اهیمت بالایی دارد.

اما باید به خاطر داشته باشیم که جعبه ابزار یک چیز است و توانایی و مهارت استفاده از آنها موضوع دیگر. همچنین اشتباهی که معامله گران به صورت ذهنی دچار آن هستند، اینکه وقتی آنها مهارت لازم را ندارند عموما بجای اصلاح رفتار خود، ابزار خود را عوض می کنند که این کار به هیچ شکل آنها را راه تکامل در معامله گری و ماندن در مسیر موفقیت در ترید یاری نمی کند.



ویدیوی تعصب های معامله گری

تعصب در معامله گری از جمله معضلات معامله گران می باشد. تعصب به حرکت بازار، تعصب به سیستم معاملاتی و … که در ویدیوی تعصب های معامله گری از سری ویدیوهای روانشناسی معامله گر به آن پرداخته شده است.



ویدیوی طمع در معامله گری

طمع در معامله گری جز مواردی است که بسیار از معامله گران از آن شاکی هستند. می دانند که مشکل شان طمع در معامله گری است. اما بازهم در معاملات و ترید های خود دچار طمع می شوند.

اگر بخواهیم تمام مشکلات معامله گران را در سه کلمه خلاصه کنیم یکی از آنها طمع است.

در این ویدیو به موضوع طمع در معامله گری پرداخته شده است تا منشاء آن گفته شود. در بسیاری از مسائل روانی اگر ریشه آنها شناسایی نشود و به صورت ریشه ای موضوعی مرتفع نشود، خود مشکل هم از بین نخواهد رفت. طمع در معامله گری هم از این دسته مشکلات می باشد.



ویدیوی استراتژی فردی ۲

هر چقدر در مورد لزوم استراتژی گفته شود بازهم کم گفته شده است. بسیاری از معامله گران به خاطر اینکه این موضوع را نوعی سربار تصور می کنند، آن را جدی نمی گیرند، اما به این نکته توجه ندارند که هیچ معامله گر موفقی وجود ندارد که استراتژی نداشته باشد.

بدون نظم و انضباط معامله گران در مسیر موفقیت پایدار نخواهند بود. بدون استراتژی هم رسیدن به نظم و انضباط بی معنی است.

در ویدیوی استراتژی فردی ۲ برخی مطالب دیگر در مورد این موضوع حیاتی بیان شده است.



ویدیوی استراتژی فردی ۳

ویدیوی استراتژی فردی ۳ در ادامه ویدیوهای قبلی روانشناسی معامله گر و همچنین اهمیت و جایگاه استراتژی فردی در موفقیت معامله گران است. در این ویدیو برخی دیگر از مواردی که یک معامله گر مشتاق موفقیت باید بداند ارایه شده است.



ویدیوی شکست پس از شادی

در این که معامله گران مبتدی و آماتور هم یک سری سود را تجربه کرده اند شکی نیست. چیزی که باعث شادی مضاعف آنها می شود و هر چقدر تعداد موفقیت در معاملاتشان بیشتر شود سطح این شادی بالا می رود. اما جای تاسف بار داستان آنجاست که با یک شکست تمام آنچه کسب کرده بودند را از دست می دهند.

در ویدیوی شکست پس از شادی که آخرین ویدیو از سری ویدیوهای روانشناسی معامله گر است، به دلایل این موضوع از باب عصب شناسی پرداخته شده است.



موفقیت در معامله گری نه یک آرزو، نه یک هدف، نه یک خواسته، بلکه یک مسیر است. همیشه از موفقیت خود مراقبت کنید و در این مسیر پیش بروید. پیش روی در این مسیر به تکامل شما در معامله گری کمک خواهد کرد ضمن آنکه رشد می کنید و تکامل پیدا می کنید، موفقیت های مستمری در معامله گری هم به دست می آورید.

سید محمود حسینی


بازگشت به صفحه چند رسانه ای

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها